Before the
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION
Washington, D.C. 20554

In re Applications of
WXLV Licensee, LLC

For Renewal of License of WXLV-TV BRCT-20040730ART

Winston-Salem, NC

WUPN Licensee, LLC

For Renewal of License of WUPN-TV BRCT-20040730ARP

Greensboro, NC

Anderson (WFBC-TV) Licensee, Inc.

For Renewal of License of WBSC-TV BRCT-20040730AHU

Anderson, SC

WTAT Licensee, LLC

For Renewal of License of WTAT-TV BRCT-20040730AIH

Charleston, SC

WLFL Licensee, LLC

For Renewal of License of WLFL BRCT-20040730ARF

Raleigh, NC
Raleigh (WRDC-TV) Licensee, Inc.

For Renewal of License of WRDC BRCT-20040730ARG

Durham, NC

WLOS Licensee, L.CC

vvvvvvvvuvvvvvx_/vvvvvvvvvvvvvvvvvvvv



For Renewal of License of WMMP BRCT-20040730APZ

Charleston, SC

For Renewal of License of WLOS Y BRCT-20040730AQF
Asheville, NC )

)

)
WMMP Licensee .P. )

)

)

)

PETITION TO DENY AND FOR OTHER RELIEF

SUMMARY

Free Press brings this challenge to the ultimate licensees of the stations, Sinclair
Broadcast Group (“Sinclair”) and Cunningham Broadcasting Corporation (“Cunningham™).
Sinclair and Cunningham have violated the Communications Act and related FCC rules by
unlawfully transferring control of certain stations. An earlier FCC fine of $80,000 imposed in
2001 for this misconduct has not deterred their continuing illegal behavior.

The Cunningham leadership remains in lockstep with that of Sinclair, making a mockery
of the fundamental principle of broadcast law that each licensee ultimately is responsible for the
independent operation of each licensed station. As Commissioner Michael Copps declared
prophetically three years ago, in urging FCC investigation beyond the $80,000 fines, the use by
Sinclair of Local Marketing Agreements (“LMAs™) that “fall just short of ownership
arrangements” has crossed the line into violation of FCC ownership restrictions, including the
“gne-to-a-market” rule. Sinclair and Cunningham behave identically because they have an
identity of interest.

Two years ago, Sinclair established “News Central,” a realignment of its news and public

affairs operations. Sinclair touted the change, asserting it was making non-entertainment



programming more affordable. In fact, the move is an attack on the bedrock principle of
“localism.” Even worse, it has become a vehicle for slanting the news and for violating the
political broadcast rules. If this were not enough, there are unresolved and serious allegations of
misconduct brought in 2002 and 2003 by Rainbow/PUSH Coalition. And pending in U.S.
District Court for the Northern District of Maryland is a complaint of racial discrimination
against a Carroll County trailer park operated by a Sinclair vice president, Frederick Smith.

The public interest commands that these licenses not be granted without clearance
through a process of evidentiary hearing. The known behavior of these licensees is egregious.
The FCC must look into the full scope and gravity of the behavior. Petitioner Free Press asks for
the full hearings on the record provided by law, and further requests that these hearings take
place in the various cities of license, with only the pre-hearing conferences to be held at the FCC

in Washington.



TABLE OF CONTENTS

SUMMARY -ovcceerrereee et eneeeeeen et e e 2
L INTRODUCTION. oo ees et eese e oot eensreses s 2
I THE LICENSEES HAVE ADMITTED SERIOUS VIOLATIONS. ...ocovrrrveurmmsiammscersecrens 4
[II. RECENT EVENTS PROVE A CONTINUING PATTERN OF

ABUSE. ...covoo.. e eereese e eeesme b s eeeeeseene e 9
IV.  THE PUBLIC INTEREST IN RENEWAL OF THESE LICENSES

REQUIRES A HEARING. .- oooooooooooooscerecciosnenren et S 19
V.  CONCLUSION AND REQUEST FOR RELIEF............ et e eeer e .23

EXHIBIT A: Declarations of Thomas Coulson, Mary Frances Brown, Robert D. Phillips,
Ronald Sigrist, Merrill Chapman

EXHIBIT B: Letters From WLOS-TV Viewers

EXHIBIT C: Guest Article, Jon Lieberman



PETITION TO DENY AND FOR OTHER RELIEF

Section 309(k) of the Communications Act of 1934, as amended, 47 U.S.C. §309(k),
states that the Commission shall grant a license renewal application if it finds, with respect to
that station, during the preceding license term, that: (1) the station has served the public interest,
convenience, and necessity; (2) there have been no serious violations by the licensee of the
Communications Act or the Commission’s Rules; and (3) there have been no other violations of
the Act or the Commission’s rules which, taken together, would constitute a pattern of abuse.

The Commission cannot lawfully renew the licenses of the captioned licensees. Sinclair
is the poster child of television broadcast licensee malfeasance. The licensees have admitted
serious violations of law and of the Commission’s rules during the preceding license term.
Moreover, after Commission findings of serious violations of law and of Commission rules,
persons in control of the licensees have continued those same violations in order to enrich the
parent corporation at the expense and to the detriment of the communities of license. And the
persons controlling the licensees have found new ways to violate additional Commission rules
and relevant laws. It is impossible to find that the stations have served their communities of
license. There is so much smoke in the behavior of these licensees that the FCC must look into
the possibility of a dangerous fire. At this stage of a petition to deny, the agency need not be
shown definitively the “existence of a fire.”! The licensees’ behavior cumulatively amounts to a
pattern of abuse and a betrayal of the public interest, convenience and necessity. None of'the

eight licenses may be renewed.



I. INTRODUCTION.

Free Press is a non-profit organization working to involve the public in media
policymaking and to craft policies for a more democratic media system.” Free Press brings this
petition on its own behalf and on behalf of its members who are Declarants to the facts described
herein.

The Commission has many rules that apply to broadcasters. None is more important than
the rule that limits the number of television broadcast licenses one company may hold in a single
broadcast market.

Since its inception, the Commission has recognized that a broadcast license is a unique
and important public privilege. Therefore every licensee is held personally and directly
responsible for the control of its broadcast station.! A licensee has great power to abuse its trust
held on behalf of the community of license. And the Commission has always imposed rules to
restrain this power. Aside from direct regulation, the Commission also has tried to marshal

market forces to discipline licensee behavior where possible,”

! Citizens for Jazz on WRVR v. FCC, 775 F.2d 392, 397 (D.C. Cir. 1985) The court here
reversed the Commission’s denial of a hearing request.

o N .
- For more information, go to http://www freepress.net.

347 CFR § 73.3555(b); Review of the Commission’s Regulations Governing Television
Broadcasting, FCC 99-209, 64 Fed. Reg. 50651-01, 14 FCC Red 12903 (1999). at 7 22.

* Office of Communication of the United Church of Christ v. FCC, 359 F.2d 994, 1003 (D.C. Cir.
1966).

3 See, e.g, 47 C.F.R. § 73.1941 (“Equal opportunities™); In the Matier of Policies and Rules
Concerning Children’s Television Programming, 11 FCC Red. 10,660 (1996).




For these reasons, the Commission has always severely limited ownership or control by a
single entity in a given market.® The Commission in recent years has energetically pursued
competitive discipline for licensees by increasing the number of voices in the marketplace of
ideas.” The Commission itself characterizes its most recent changes to the Duopoly rules as
furthering these policies. Similarly, the Commission adopted the local marketing agreement
(“LMA™) rules to assist the survival of struggling stations in smaller broadcast markets.® The
goal was the same --to maintain media diversity in a community by supporting the maximum
number of broadeast stations the market will sustain.” And the Commission never varied from
its own principles that one entity normally should control only one station in a single market,
except in extraordinary circumstances that actually advance the interests of the community by
increasing the amount of local broadcast service.

Although the LMA rule was created to advance media diversity and foster the economic

survival of as many voices as possible, Sinclair has used the LMA arrangement for the opposite

6 The original duopoly rule was adopted in 1964. It was amended in 1999 (note 1, supra). The
more recent modifications have embodied Commission efforts to adapt the rule to modern
circumstances as the number of television broadcast licenses per market has expanded. But the
fundamental limit has been and remains one television license in markets with relatively few
independent TV voices.

" See, generally, In the Matter of Broadcast Localism, Notice of Inquiry, FCC 04-129, released
July 1, 2004 (“Localism Inquiry”).

847 C.F.R. § 73.3555(3)(2); In re Revision of Radio Rules and Policies, Memorandum Opinion
and Order and Further Notice of Proposed Rulemaking, 7 FCC Red. 6387 (1992), at 2. Like
newspaper joint operating agreements approved by the Antitrust Division of the Department of
Justice, LMAs are intended to allow a financially weak station to share limited operating staff
and facilities with a stronger station to avoid unnecessary expenses. LMAs are expressly not
devices to allow the weaker licensee to yield control of the station to the stronger partner in the
LMA. 47 C.F.R. § 73.3555(7)(3) (licensee must certify it maintains ultimate control over the
station’s facilities).

® Review of Commission’s Regulations Governing Television Broadcasting, Further Notice of
Proposed Rulemaking, 10 FCC Red. 3524, 3581 (1995), at §135.



purpose. The company is abusing the anti-duopoly policy through its LMAs with WBSC-TV
and WTAT-TV. And it is abusing structural regulations by flagrantly employing long-term
LMAs as de facto purchases of stations which the Commission has explicitly refused to transfer
to Sinclair.

A hearing will prove that the LMAs are ruses that allow Sinclair to exercise complete and
total control over the Cunningham stations'?, given that the Commission rejected Sinclair’s
multiple efforts to persuade the Commission to waive the anti-duopoly rule in the Asheville and
Charleston markets. Sinclair ignored these decisions and is today operating the stations as if it
owned them outright. There is not a scintilla of separation of operational or editorial decision-
making between the Cunningham and Sinclair stations. All decisions are made at Sinclair
headquarters in suburban Baltimore. All actions by the Cunningham stations are made solely for
the economic benefit of Sinclair, even when those actions would be profoundly detrimental to
Cunningham. And there is no evidence that the titular owner of Cunningham Broadcasting
asserts any control, at any level, over any issue affecting the Cunningham stations.

It is time for the Commission to divest this outlaw company of these important public

privileges and to place the licenses in the hands of law-abiding citizens and corporations.

I THE LICENSEES HAVE ADMITTED SERIOUS VIOLATIONS.

Three years ago, the Commission found that Sinclair had exercised “de facto control over

Glencairn in violation of Section 310(d) of the Communications Act.”'" In defending its

' The Cunningham Broadcasting Corporation television stations, formerly held by Glencaim,
Ltd. (“Glencaim”), are WRGT, Dayton, OH; WVAH, Charleston, WV; WIAT, Charleston, SC;
WTTE, Columbus, OH; and WNUYV, Baltimore, MD.

"' In the Matter of Edwin L. Edwards, Sr (Transferor) and Carolyn C. Smith (Transferee),
Memorandum Opinion and Order and Notice of Apparent Liability, FCC 01-336, 16 FCC Red
22236, 22248 (2001), hereafter “Edwards Order.” Glencairn was the predecessor of the current



decision to fine Sinclair and Glencairn $40,000 each rather than designate the station transfers
for hearing, the FCC referred to:

. “[R]eliance on past staff decisions” leading to apparent “miscalculations
on the part of Sinclair and Glencairn as to what was pernissible.”

. “Mr, Edwards, the party at the center of Glencairn’s temporary abdication of
control, is leaving the company, thus mitigating the potential for future lapses.”

. “[T]he parties have cooperated in our investigation” and “manifested no palpable
intent to deceive the Commission.”

Accordingly, the Commission fined the licensees for shifting control from Glencaim to Sinclair
without Commission permission. And the Commission imposed conditions on the transfers to
Glencairn with the expectation of preventing any further improper exercise of control over
Glencaim by Sinclair. 16 FCC Red at 22255-56.

Not all the Commissioners agreed that fines and conditions were sufficient to protect the
public interest against future misconduct by these licensees. In his partial dissent, Commissioner
Copps warned that Sinclair’s “multiple ownership strategy” would lead it to persist in crossing
over the lines of the Commission’s rules:

With the transactions before the Commission today, Sinclair has crossed

the line into behavior that the majority has found to violate the

Commission’s rules. In assessing a fine on Sinclair for this violation, the

majority purports to stop the expansion of Sinclair’s forays into multiple

ownership, but in fact it merely points out that lines have been crossed,

while allowing Sinclair to run over these lines and to continue its multiple

ownership strategy.

16 FCC Red at 22259. As discussed further below, Commissioner Copps’ warning was

prophetic. The misconduct of Sinclair continues, with the acquiescence of

Glencairn/Cunningham.

licensee, Cunningham. We respectfully request the incorporation of that record into this
proceeding.



The Copps partial dissent suggested that more investigation at the time — such as a
designated hearing — might help to keep the Sinclair strategy in bounds:

What makes Sinclair’s practices disquieting, however, are its maneuvers
to acquire interests in multiple stations in local markets in seeming
contravention — if not violation — of Commission rules. While in the past,
Sinclair has entered into arrangements with Glencairn to acquire and
manage multiple stations in local markets that the Mass Media Bureau has
found to fall just short of ownership arrangements, the transactions
presented here raise questions of fact requiring further investigation.

16 FCC Red at 22261, emphasis added.
True to the Copps forecast, Sinclair and Glencairn (now Cunningham) were not to be

deterred by mere fines and conditions. After the publication of the Edwards Order, Sinclair

actually tightened its operational control of Cunningham by (1) substituting family member
Carolyn Smith in place of non-family member Edwin Edwards as the ostensible head of
Cunningham, and (2) terminating independent counsel for Glencairn (which represented that
company during the Edwards litigation) and returning legal representation of Cunningham to the
same Jaw firm that has long represented Sinclair.

Sinclair then brazenly applied to acquire de jure control by transfer from Cunningham of
five stations (the “2002 Applications™) including one of the license renewals challenged here,
WTAT of Charleston, SC. The record in that matter shows that the financial terms of the
transaction and operating terms for the Cunningham stations — like those criticized by all of the
Commissioners in the Edwards Order — were laughably unfavorable to Cunningham and one-
sided in Sinclair’s favor. (Rainbow/PUSH Petition to Deny, August 21, 2002)

The 2002 Applications were dismissed as defective because they did not comply with the



Commission’s “anti-duopoly rule” at Section 73.3555(b), 47 C.F.R. §7’.3,3~555(I:>).]2 The
Dismissal Order went to some pains to explain to the applicants their legal error in claiming that
the rule restricting duopolies was invalid.”?

The next year, still undeterred, Sinclair and Cunningham tried yet one more time to get
the Commission to approve five license transfers from Cunningham to Sinclair. (*2003
Applications™) This time, the Media Bureau Chief sounded annoyed:'*

This is the third time these parties have been before the Commission
seeking approval of transactions involving the sale of television
stations. . . . Sinclair once again acknowledges that its ownership

of the Cunningham stations would not comply with the 1999

television duopoly rule. . ..

Sinclair has once again prematurely sought to acquire stations
that it may not own under the rules currently in place.

Emphatically, Dismissal Order 1I refused to overlook the noncompliance of the proposed
transfers, nor would it accept the proposals as a request to waive the duopoly rule:
We find that Sinclair’s request for waiver is really more an

argument to change the 1999 television duopoly rule. That
matter is part of the pending court challenge."”

121 etter of W. Kenneth Ferree, Chief, Media Bureau, to Cunningham counsel, Kathryn R.
Schmelzer, September 13, 2002. (“Dismissal Order™),

13 Briefly, in order for two stations in the same TV market to come under common ownership,
one of the pair must be outside the top 4 in rated audience share. After the merger, there must
remain in the market at least eight independent, full-power commercial and noncommercial TV
stations. The rule has since been relaxed somewhat, but the relaxation is under stay. Prometheus
Radio Project v. FCC, 373 F.3d 372 (3rd Cir. 2004). (subsequent history omitted). Thus, the
duopoly restrictions remain as they have stood since 1999.

" Letter of W. Kenneth Ferree to counsel for Cunningham and Sinclair, February 26, 2004
(*Dismissal Order 1I™), at 1-2. (Petition for Reconsideration and Application for Review
pending) The letter cited prematurity as a ground for dismissal; it might justifiably have added
“repetitive” or “frivolous.” See, ¢ g., Section 1.401(e) of the Rules.

I3 Dismissal Order II, at 3.



Having chosen to dismiss the transfer applications once again, the FCC normally would
have dismissed as moot a second Rainbow/PUSH petition to deny them. However, in order to
try to resolve the disputed issues of license control raised in both 2002 and 2003 when
Rainbow/PUSH challenged the LMAs as de fucto transfers of the Cunningham stations to
Sinclair and for “administrative efficiency,” Dismissal Order II (at 3-4) considered the petitions
on the merits of the LMA claims and denied the claims.'® That consideration, we submit, was
cursory to the point of being dismissive, and was no true consideration of the merits.'’

But our purpose here is not to re-argue Dismissal Order I1. Rather, we submit that
Dismissal Order 11, like the Edwards Order, makes too light of a continuing pattern of illegal
behavior by Sinclair in exercising control of other licensees in the same market beyond the scope
of a normal LMA arrangement, after the Commission had explicitly rejected requests to approve
outright purchase and transfer. Sinclair is behaving as if it had purchased those stations. And
Dismissal Order I approving the LMAs is not controlling precedent. Dismissal Order II did not
investigate all the relevant facts which demonstrate unlawful control by Sinclair.  The illegal
control should have been investigated in 2001, as Commissioner Copps suggested, but by all
means must be closely examined before these licenses are renewed. The context here is

appropriate. There is no business demand for quick FCC action on a particular station sale. This

' petitioners here respectfully ask that the full record in both dismissal orders be incorporated
into this proceeding by reference.

" For example, Dismissal Order II engages in circular reasoning. As Dismissal Order II said,
the Commission will not ordinarily look into “the purchase price in a station sale unless it
appears from other facts that the arrangement may not have been an arm’s-length transaction
between the parties.” The order found no “new” facts in this regard, and chose to ignore the
continuing reality of the old facts— that these same parties who unlawfully transferred control
were still engaged in a relationship controlled by Sinclair that used below-market sale prices and
other tools to further the relationship.



should be a careful and deliberate examination of Sinclair and Cunningham station histories over
the past eight years, to determine their worthiness for licenses running eight years into the future.
The Commission must face its statutory and leadership responsibilities. Sinclair has
chosen to make its operation of these licenses a test of the Comumission’s own integrity and
commitment to enforce Commission rules. Sinclair’s behavior is common knowledge within the
broadcast industry and within the communities of license. The Commission must examine this
behavior in detail and decide whether it is behavior the Commission endorses as adequate to
sustain the renewal of television broadcast licenses. The Commission must assure itself that its
rules are obeyed, that real and serious consequences follow to any television broadcast licensee
that does not obey the rules. Otherwise, lawbreakers will prosper, with competitive and
economic advantages over law abiders. The Commission must ensure the opposite result. Law
abiders should prosper and have the continued right to hold a license vested with the public
interest. Law breakers who violate the public trust should lose the economic benefit of their
behavior. Faced with a licensee that repeatedly and continuously challenges the validity of the
Commission’s rules, and then uses the denial of those challenges as an excuse to engage in the

same course of action, the Commission must act.
III. RECENT EVENTS PROVE A CONTINUING PATTERN OF ABUSE.

Sinclair is engaged in direct and illegal violations of the Commission’s rules requiring the
Cunningham ownership 1o exercise direct and independent control of the Cunningham licenses.
Dismissal Order II purported to resolve the merits of Rainbow/PUSH’s petitions to deny the
Cunningham-to-Sinclair attempted transfers in 2002 and 2003. In fact, the order only touched
lightly on (1) under-priced station sales, (2) limits on Cunningham’s ability to contract

independently, (3) local marketing agreements, or LMAs (note 8, supra), and (4) the weight to



be given licensee web site information. A number of Rainbow/PUSH’s arguments were never
addressed and cannot be assumed resolved. We summarize these below, trusting to the
incorporation of the entire record by reference. (notes 11, 16, supra)

Cunningham Leadership is not Independent. Sinclair’s control over Cunningham and its
stations is even tighter than it was previously, since now Cunningham lacks even the fig leaf of
an unrelated person (Edwin Edwards) in charge. Cunningham is now headed by Carolyn Smith,
the Smith brothers’'® mother, and run by Robert Simmons.'> While we do not dispute the
Commission’s general caveat that family relationships don’t necessarily prove unlawful
dependency (Edwards Order, 16 FCC Red at 22253, note 39), we point out the Review Board’s
warning to an aggrandizing broadcaster that it was “operating at the outer limits of what is
permissible without an evidentiary hearing” and that other parallel proceedings were
investigating the ownership concentration issues.”® No such evidentiary hearing was opened
after the Edwards Order.

So here, Sinclair and Cunningham have been operating beyond the outer limits of
permissible LMA behavior. The stations are in fact a duopoly in each market, and this renewal
proceeding offers a parallel opportunity — passed over by the Commission in 2001 — to examine
these facts. If the Commission will hold a hearing, and consider the facts, it will conclude that

the Sinclair business strategy does not comply with the FCC’s station ownership rules.

'8 The Smith brothers are associated with Sinclair Broadcast Group, and their titles, are: David
D). Smith, President and Chief Executive Officer; Frederick G. Smith, Vice President; and J.
Duncan Smith, Vice President and Secretary.

¥ Simmons controls less than 20% of the votes in Bay Television, licensee of WTTA-TV, St.
Petersburg, FL, while the Smith brothers control the balance. Simmons worked for Sinclair from
1969 to 1989, and for three of those years served as its President. A prior FCC order in an
unrelated matter found that Simmons followed closely the desires of Sinclair founder Julian
Smith. See, Signal Ministries, FCC 87-68, released February 27, 1987, and underlying decisions.

10



Sinclair and Cunningham Have Identity of Interest. It is relevant, albeit not

determinative,”’ that when the mater familias, Carolyn Smith, took control of Cunningham, she
dropped the Cunningham stations’ communications legal counsel in favor of the law firm then
and now serving Sinclair. The relevance is grounded in more than FCC precedent. Lawyers are
precluded from serving two clients with actual conflicting interests--clients cannot waive that
prohibition. Only where there are potential differences or conflicting interests may clients
consent to waive the potential conflict. We assert no claims of ethical breach here. In fact, we
claim the opposite. No client waiver was required because there is no potential for conflict of
interest because Cunningham and Sinclair have identical and inseparable interests. We believe
the Commission must examine how Cunningham could retain common legal counsel and still
claim independence from Sinclair. Cunningham is so certain of the absence of conflict between
Sinclair and Cunningham’s general aims or particular actions that it chooses common counsel.

Sinclair Has Purposely Cansed the Demise of Localism through “News Central.”

Sinclair has found unique ways to set itself apart from responsible colleagues in the
television broadcast industry. One of the most striking techniques is to shrink local station news
functions and substitute generic “local news™ from a centralized studio located at the company’s
Baltimore headquarters. This certainly enhances the profitability of the licensees and the parent
corporation.™ It is also an abandonment of the licensees’ responsibility to program to meet the

needs of the local community of license and to give coverage to local news and events of

2 Cannon's Point Broadcasting, 93 FCC 2d 643, 656 (Review Board, 1983).

*193 FCC 2d at 655, citing Alan K. Levin, FCC 80-67, 45 Fed.Reg. 85512, December 29, 1980,
19, a hearing designation order.

* Declaration of Robert D. Phillips, Exhibit A, hereto.

11



importance. In other words, the company wins and the viewers lose. This is Sinclair’s view of
the “public interest.”

Sinclair uses its “News Central” to camouflage its cutbacks in local community coverage.
And it then inserts commentary disguised as news reporting, often failing to disclose that the
commentary is not from someone in the local community. At hearing, the Commission will see a
parade of facts and viewers, from all political points of view, who are confused about the origin
of the “news and commentary” information carried on Sinclair stations, angered by the lack of
relevance of the “News Central” inserts to the local community of license, and incensed about
the lack of Jocal event and news coverage.”

In the words of its own web site (hitp://www.sbgi.net/), Sinclair “owns and operates,
programs or provides sales services to 62 stations in 39 markets,” comprising nearly a quarter of
U.S. television households. Thus, the reach of its programming is substantial. Two years ago,
Sinclair launched a centralized television news operation that it claims makes local news more
affordable, particularly in smaller markets. This is the description from the broadcast group’s
web site:!

In October 2002, SBG launched a local news network operating in conjunction
with a centralized news operation. This revolutionary news model will allow SBG
to build its local news franchise and local market share by introducing local news
programming in markets that otherwise could not support news. Stations in the
following markets currently air news programming on a daily basis.

The North and South Carolina stations up for renewal at this time are, to the best of our

knowledge, distributors of this centralized product,

3 Declarations of Robert Phillips, Thomas Coulson and Merrill Chapman, Exhibit A, hereto. See
also, excerpts from viewer letters at Exhibit B.

¥ http://sbgweb2.sbgnet.com/business/news.shtml

12



In its gradual deregulation of broadcasting and its increasing reliance on “market forces”
to spur stations to serve the public interest, the Commission has eliminated previous
requirements that licensees “ascertain” the needs and interests of their communities to be
addressed by programming and has removed guidelines applicable to news and public affairs
coverage, sometimes called “non-entertainment pmgraunn"iingw”25 Spurred in part by renewed
viewer and Congressional interest in the extent of concentration in broadcast and other media,
the Commission has begun to rethink the limits of deregulation and market influence:

We seek additional comment on the issue of how broadcasters currently are
serving the needs of their communities and whether the Commission could or
should take action to better ensure that broadcasters air programming to serve
their communities’ needs and interests. Does “local” programming best serve this
goal? If so, what would qualify as “local” programming? Locally originated or
locally produced programming? Or should locally oriented programming,
meaning programming of 6par’£icu]ar interest to the local community, count

. i
regardless of its source? *

As the Commission itself has said, even as it ponders its role in relation to the broadcast
licensee as a First Amendment speaker, the FCC must continue to rely on the ultimate regulatory
persuasion of license renewal — including the petition to deny -- to evaluate broadcaster
performance. (Localism Inquiry, 19)*

For viewers and other critics of Sinclair station operations, the economies of centralized

news - which ultimately enrich the shareholders -- have created parallel harms to the

3 In the Matter of Broadcast Localism, Notice of Inquiry, FCC 04-129, released July 1, 2004,
912 (“Localism Inquiry”). Comment and reply dates were extended to November and December
1, 2004, respectively. Over 70,000 individuals have filed comment in this open NOL. An
estimated 50,000 of those comments relate directly to the issue of Sinclair and its deficient
attention to localism. This is a highly unusual response to a Commission proceeding and
certainly adds to the need for an evidentiary hearing on the NC and SC licenses at issue.

*8 | ocalism Inquiry, §14.

13



communities of license by reducing the amount, quality, and relevance of the broadcast
information to viewers in each local market.®® Citizens and viewers both care and are outraged.
Multitudes of WLOS-TV viewers on both sides of the political equator were angered by
Sinclair’s centralized decisions regarding the film “Stolen Honor.” The number that chose to
write the Asheville (NC) Citizen-Times in October of 2004, were so numerous that the
newspaper used its internet web site to print letters from readers that it did not have space to
reproduce in the paper.”” While the immediate occasion for the posting was the outpouring of
interest in the Sinclair-sponsored film, “Stolen Honor,” which WLOS-TV of Asheville and
WBSC-TV of Anderson SC and other Sinclair stations in North and South Carolina were ordered
to broadcast, the readers did not confine their views to that controversy alone.™®

For many of the letter-writers, the Sinclair plan to air the documentary was simply part of
an abusive pattern of biased commentary often presented as news. There was frequent reference
to a nightly commentary, “To the Point,” by a Sinclair corporate relations vice president, Mark
Hyman, who appears — from Sinclair headquarters in Baltimore -- in the middle of scheduled

newscasts. A husband and wife, Steven and Melissa Savino of Brevard, NC, self-styled

“registered independent voters,” wrote that “our local access to ABC programming is limited to

" In Red Lion Broadcasting Co. v FCC, 395 U.S. 367 (1969), the Supreme Court identified free
speech rights of viewers and listeners as well as free speech protections for TV and radio
broadcasters.

?8 Phillips and Coulson Declarations, Exhibit A.

2 We have attached a few letters at Exhibit B, designed to show a range of views. Although the
Asheville paper says it takes down such postings in seven days, they were still available on the
web site as of the moming of November 1, 2004, http://www.citizen-
times.com/cache/article/letters/63639.shtml

3% «Stalen Honor” attacks Presidential candidate John Kerry for his Vietnam War views of the
early 1970s. After a firestorm of criticism, Sinclair stood down on the showing of the film in its
entirety and reportedly asked Kerry to appear on a special program. The issue is discussed in
more detail, infra.

14



WLOS-Asheville” and that watching ABC locally *would be supporting Sinclair and its political
agenda.” Thus, the Savinos said they intended to notify WLOS advertisers to try another
network if they wanted to reach their home in Brevard.

Other Cirizen-Times readers were more concerned with programming Sinclair
headquarters decided to delete from WLOS-TV than with the addition of “Stolen Honor.” They
thought the decision reflected the lack of responsiveness to the local community. Many criticized
the Sinclair refusal to run an ABC Nightline program from April 2004 featuring the reading of
the names of servicemen and women killed in Iraq. The appended Declarations reinforce these
criticisms.

Matt Mulhern of Clyde, NC, a professed Republican who criticized Sinclair’s decision
not to run “Stolen Honor,” perhaps unwittingly makes an essential point the Commission must
consider as it reviews Sinclair’s renewal applications. WLOS is the only big-network television
signal in Asheville, so the Baltimore headquarters can ignore the interests of Asheville viewers
and advertisers with impunity: “The boycotts [of Sinclair advertisers] are empty, too. What else
are they going to watch locally? Where else are the advertisers going to place ads? It’s not like
we have hundreds of other outlets here in [western North Carolinal.” A Weaverville, NC
resident, Paul Janiczek, criticized the decision to pull the film and suggested that critics of the
Hyman commentary could always turn him off and {lip to Bill Moyers on public television. He
also noted Sinclair even acknowledged that it received “weekly, mostly negative reactions, with
many from WLOS viewers,” to the Hyman commentaries. It is one thing, of course, to
acknowledge negative viewer opinion, but quite another to respond to it by actually providing

balanced or responsive programming.

15



Sinclair Compels the Licensees to Engage in News Bias and Violations of the Political

Broadcast Rules. The criticism from journalist-observers of WLOS-TV and its Sinclair siblings

is sharper and more specific. (Exhibit C hereto) Among the critics is a former insider, Jon
Lieberman, who was fired as Washington bureau chief for Sinclair. The Associated Press
reported October 19, 2004 that Lieberman was let go for publicly criticizing the plan to air
“Stolen Honor.” The same wire service report quoted Lieberman as saying he was “escorted out
of the building” by Sinclair’s vice president for news, Joseph DeFeo, and has been denied relief
from a non-compete agreement that prevents his working for another licensee in any Sinclair
market.”’

Separately, Lieberman said he was prepared to accept the airing of “Stolen Honor™ if it
were labeled as commentary, but that Sinclair “went too far” in planning to categorize the film as
“news” in order to escape political “equal-time” obligations.>* Lieberman added:

At Sinclair headquarters, nobody was happy with the project,

as far as I could tell. But there was no room for dissension.

Everyone was afraid for their jobs.
If Lieberman were the only witness to an atmosphere of intimidation and fear in the newsroom,
his testimony could be discounted as that of a disgruntled employee who chose an unwise
method of complaint. But other journalists have written to similar effect.

In its coverage of the “Stolen Honor™ controversy, the Washington Post mentioned the

ABC Nightline blackout and added: “Sinclair also yanked ABC’s ‘Politically Incorrect’ after

3! Bssentially the same story appeared on the front page of the Baltimore Sun for October 18,
2004, written by a Sun reporter.

32 wWhy I stood up to Sinclair,” Guest Commentary, Broadcasting & Cable, October 25, 2004,
Exhibit C hereto.

16



host Bill Maher made controversial remarks about the U.S. war on terror.” As did the
Asheville letter-writers, the Chicago Tribune couched one story on the anti-Kerry film in terms
of Sinclair news patterns and practices:

Sinclair’s practices as a television operator have also been

criticized for removing local control. The company increasingly

utilizes “distance-casting” whereby local news, sports and weather

is uniformly broadcast to its many stations from Sinclair’s

headquarters in suburban Baltimore.

Television viewers receive on-camera reports from “News

Central” that appear to be coming from local stations. Sinclair

spokesman Mark Hyman delivers conservative commentary that

must be carried on local news reports.**
The Tribune story also quoted Andrew Schwartzman of the Media Access Project as saying of
Sinclair: “They fake the localism by presenting the hometown station feel but without any of the
presence and journalism that local communities deserve.”

The on-line magazine, Salon.com, reported that in pursuit of news centralization Sinclair
had fired “the entire 47-person news team at KDNL in St. Louis, making it among the first
major-market television stations to broadcast without local news.”™ A similar mass discharge
was reported at the group’s Rochester, NY station.*® The Salon article continued by describing
the public affairs consolidation:

Dubbed “News Central,” the maneuver is first and foremost a

money-saving enterprise. But an indirect consequence of beaming
uniform newscasts across the country is that it has given Sinclair

33 «“Family’s TV Clout in Bush’s Corner,” by Howard Kurtz and Frank Ahrens, Tuesday,
October 12, 2004, page 1.

3% “Media Firm Accused of Dodging FCC Rules,” by Leon Lazaroff, October 16, 2004, page 1.
3% «Sinclair’s Disgrace,” by Eric Boehlert, October 14, 2004.

3% Sinclair counters that it “has hired 350 news employees and launched 13 newscasts on stations
that didn’t previously carry news.” “Controversy Over Kerry Film Only the Latest for Sinclair,”
by Elizabeth Jensen and Walter F. Roche, Jr., October 24, 2004, page 1.

17



some political clout. “I don’t think they anticipated the power
they would generate with News Central,” says one news industry
source. “They created a political animal.”

Sinclair Owners Engage in Other Unlawful Behavior.

On December 16, 2002 Rainbow/PUSH submitted a “Supplement to Application for
Review” raising serious issues of misconduct that we believe have not received a proper
analysis. These included (Supplement, at ii) “misrepresenting or withholding critical facts;
soliciting illegal ex parte communications; corrupting an election; and concealing a private
interest in a monumentally critical news story.” We have asked for incorporation here by
reference the record in the Rainbow/PUSH challenges of 2002 and 2003, and we believe these
allegations deserve to be included in any order designating hearing on the license renewals at
issue. These and additional charges are elaborated upon at pages 7-9 of the Rainbow/PUSH
Petition to Deny of December 19, 2003.

Moreover, at least one of Sinclair’s principal owners is accused of engaging in explicit
racial discrimination in an unrelated, but co-owned business.”” Mr. Fred Smith operates a trailer
park at Todd Village in Carroll County, Maryland, out of Sinclair’s headquarters office building
near Baltimore. A federal district court lawsuit complaint asserts that the trailer park
affirmatively discriminates against African Americans by discouraging them from renting space
in the trailer park.

In an earlier day allegations that a principal of a broadcast company was involved in

intentional racial discrimination in an unrelated business would not always give rise to hearing,*®

3" Hyacinth Walker, et al v.Todd Village, LLC, Civil Action No. AMD 04-CV-3169, U.S.
District Court for the District of Maryland (Northern Division), October 19, 2004.

38 See, Chapman Radio and Television Company, 24 FCC2d 282, 284-85 (1970) (holding that
“It]he refusal by the principal of an applicant for a broadcast facility to permit the burial of an

18



Those days are over. A hearing should be designated if there is evidence of racial discrimination
by a principal of the licensee. See, e.g Review of the Commission’s Broadcast and Cable Equal
Employment Opportunity Rules and Policies, 17 FCC Red 24018, 24078 (2003) (reconsideration
in part pending) (Separate Statement of Chairman Michael K. Powell) (“[i]f the public interest
benefit means anything at all it cannot possibly tolerate the use of a government license to

discriminate against the citizens from whom the license ultimately is derived.”)

IV. THE PUBLIC INTEREST IN RENEWAL OF THESE LICENSES REQUIRES A
HEARING.

The criticisms recounted above are voluminous but unswom. On information and belief,
they are reinforced by letters other Sinclair and Cunningham station viewers have sent to the
FCC directly. Taken together with the questions remaining unanswered from the Edwards Order
and its aftermath of repeated station transfer attempts, the letters and print media reports raise
substantial and material issues of fact about the licensees’ service to their communities through
the important measure of news and public affairs programming.

As in Monree Communications, Inc. v. FCC, 900 F.2d 351, 357 (D.C. Cir. 1990}, there is
significant “record evidence of a strong downward trend in [Sinclair and Cunningham’s]
responsiveness to community needs in the form of news and non-entertainment pr'ogrammillg.”39
Just as the court there remanded the Commission’s grant of renewal to the incumbent TV
licensee, so here the FCC should designate a hearing to “focus on the downward trend in [the

present applicants’] non-entertainment programming through the latter stages of the license

individual solely because of the color of that individual’s skin raises a serious question as to the
applicant’s qualifications to be a Commission licensee”; finding that factors including legal
advice concerning restrictive covenants mitigated against designation of a hearing issue on the
discrimination itself, but designating for hearing the misrepresentation of the applicant
concerning its principal’s involvement in the segregated cemetery.

19



period.” 900 F.2d at 359. The court elaborated on the importance of performance in these “latter
stages™

Where a licensee has instituted a dramatic and permanent format

change, its programming following that change is more probative

of its future performance than its programming prior to that change.
Judging by Sinclair’s own description of “News Central” and by the reports of mass firings of
local news staffs in St. Louis and Rochester, the change in news operations of two years ago
surely qualifies as “dramatic.” The shift also has proven disturbing for many viewers in the
Asheville market and elsewhere, and has been severely criticized by professional journalists.

Whether Sinclair’s claims of countervailing economic benefit outweigh these drawbacks
is seriously controverted and should be resolved in an evidentiary hearing. One way to approach
this examination would be to look at the quantity and quality of non-entertainment programming
before the advent of News Central in comparison to the product afterward. Station profitability
might also be an index by which to measure the competing claims of Sinclair that News Central
makes non-entertainment programming more affordable to more stations versus the critics® and
viewers® assertions that centralization is a cost-cutting, command-and-control endeavor.

The continuing intra-family and contro! issues here — mother Carolyn Smith presiding
over Cunningham licenses, her sons heading up Sinclair - are very like the scenario in Astroline
Communications v. FCC, 857 F.2d 1556 (DC Cir. 1988), where the court remanded to the
agency for closer study the question whether — if the TV station were not independent — the
combination of TV and AM-FM radio in Hartford, CT would be contrary to the public interest.

The Astroline panel quoted approvingly from Citizens for Jazz, 775 F.2d 392 (D.C. Cir. 1985), at

397:

3 See, especially, Phillips Declaration, Fxhibit A.

20



The statute in effect says that the Commission must look into the possible

existence of a fire only when it is shown a good deal of smoke; the

Commission has said that it will look into the possible existence of a fire

only when it is shown the existence of a fire.
In this respect, we submit, the finding of Glencairn independence in the Edwards Order of 2001
must be reexamined in light of subsequent behavior strongly suggesting the Cunningham
licensees® lockstep reliance on Sinclair’s lead. For surely it is true, as the Commission has had to
remind Sinclair repeatedly, that two Sinclair-controlled stations in the same market would be
contrary to the public interest in the still-valid 1999 duopoly rule.

Like the Sinclair stations, the Cunningham outlets partake of News Central. With regard
to the unfortunate matter of “Stolen Honor,” Cunningham stations were the only licensees in the
entire nation not owned and operated by Sinclair to agree to run the documentary. More peculiar
still for so contentious a subject, Cunningham stations were quick to accede to the Sinclair
decision not to air the film in its entiretyaqo

We are mindful, of course, that the Commission, supported by the First Amendment
rights of broadcasters as speakers, is reluctant to “interfere with the broadcaster’s judgment
without a showing that the broadcaster was unreasonable in its selection of issues.™! We
consider it established at this point that Sinclair (with the eager acquiescence of Cunningham)

deprives its local stations of independent editorial control that can be responsive to the needs and

interests of the local community. There are three recent examples:

0 The SBG press release of 10/19/04 stated: “Sinclair Broadcast Group announced today that on
Friday, October 22, 2004 at 8:00 p.m. (7:00 p.m. central time) certain television stations owned
by Sinclair Broadcast Group, Inc. will air a special one-hour news program, entitled A POW
Story: Politics, Pressure and the Media. In order to minimize the interruption of normally
scheduled programming in those markets where Sinclair owns and/or programs more than one
television station, the news special will be broadcast on only one of those stations.”

4 Sitver King Broadcasting, 68 RR 2d 991, 994 (1990), citing, infer alia, United Church of
Christ v. FCC, 707 F.2d 1414 (DC Cir. 1983).



. Sinclair expected at least one of its stations in each market to show “Stolen
Honor™, then expected the stations to not to run the show, and then expected the
stations to substitute the program commenting on the dispute itself.

. Sinclair denied its ABC affiliate stations the right to air the ABC Nightline
program reciting Iraq dead, despite the consequence that this would black out the
program in the entire coverage area of WLOS-TV;

. Sinclair denied its ABC affiliate stations the right to air a particular version of the
ABC program, “Politically Incorrect.”

Whatever else might be said about the anti-Kerry film, we submit it was arbitrary and capricious
to order its showing by Sinclair stations in every Sinclair market, regardiess of the needs and
interests of the community of license. It was equally arbitrary to then deny the stations the right
to show the film if they so chose. And then there is Cunningham--it followed lockstep with the
other Sinclair owned and operated stations, first planning to show, then deciding not to show,
and then substituting the Sinclair headquarters-produced substitute show. Cunningham--the only
broadcast group owner other than Sinclair--took these actions apparently solely to further the
interests of Sinclair. Not even the national broadcast networks expect such blind allegiance.
Moreover, affiliated stations are free to change their affiliations if they grow to dislike a
network’s proclivities or performance. Sinclair and Cunningham stations, by contrast, are not
free to dis-affiliate.

Sinclair’s refusals to air the ABC programs are a different order of unreasonableness.
Yes, they necessarily affect all Sinclair owned and affiliated stations having access to the
preempted material. But the refusals are particularly unfortunate where Sinclair is the only
source of the deleted program in a wide area, causing the “blackout” of a unique point of view.
A viewer need not watch “Stolen Honor,” if it ever airs. A viewer can change channels. Many
Sinclair viewers, however, were unable to turn to Nightline or the Bill Maher show on other

channels carrying ABC.



V. CONCLUSION AND REQUEST FOR RELIEF

For the reasons discussed above, the Commission should find that this Petition to Deny,

and prior records incorporated here by reference, raise substantial and material questions of fact

commanding a full evidentiary hearing on the captioned Sinclair and Cunningham licenses.

Pursuant to Section 1.253 of the Rules, 47 C.F.R.§1.253, we ask that the Commission order

hearings in each city of license, following pre-hearing conferences at the FCC.

November 1, 2004

[N
i

Respect submitted,

FREE RRES Q . S’L
AL

Nicholas P, Miller
James R. Hobson

Miller & Van Eaton, P.L.L.C.
Suite 1000

1155 Connecticut Avenue, N.W.
Washington, D.C. 20036-4320
(202) 785-0600

ITS COUNSEL



CERTIFICATE OF SERVICE

I, James Hobson, hereby certify that I have this 1** day of November, 2004 caused a copy of the
foregoing “Petition to Deny, and for Other Relief” to be delivered by U.S. First Class Mail,

postage prepaid, to the following:

Hon. Michael Powell*

Chairman

Federal Communications Commission
445 12" St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Hon. Michael Copps*

Commissioner

Federal Communications Commission
445" 12" St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Hon. Jonathan Adelstein®
Commissioner

Federal Communications Commission
445" 12" St. S W.

Washington, D.C. 20554

Kathleen Schmeltzer, Esq.
Shaw Pittman LLP

2300 N. St. N.W.
Washington, D.C. 20037
Counsel for Sinclair Licensees

David Honig
Executive Director

Minority Media and Telecommunications

Council
3636 16™ Street, N.W.
#BG-54
Washington, D.C. 20010
Counsel for Rainbow/PUSH Coalition

Hon. Kathleen Abernathy*
Commissioner

Federal Communications Commission
445" 12" St S.W.

Washington, D.C. 20554

Hon. Kevin Martin*

Commissioner

Federal Communications Commission
445" 12" St. S.W.

Washington, D.C. 20554

W. Kenneth Ferree, Esq.*

Chief, Media Bureau

Federal Communications Commission
445 12™ St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Clifford Harrington, Esq.

Shaw Pittman LLP

2300 N St. N.W.

Washington, D.C. 20037

Counsel for Cunningham Licensees

(\>O~ﬂ~/2 J2e

Jaiégsl{ Hobson

* Also delivered by hand.



EXHIBIT A



1B/31/2084 14:29 B282994415 COPYMaX FPAaGE 82

DECLARATION

'
4
7
!
{
|
1
1
t
i

RE: WLOS-TV, Asheville, NC
;

My name is Thomas Coulson. Iam a Board member of Common Cause/NC as well as a
mermber of Free Press (“Petitioner Association™), and T am authorized to participate in this fatter
on behalf of Petitioner Association. I live at 1001 Reemes Cove Road, Marshall, NC 28753. I
have been a resident of the Asheville area for 27 years. 1 am a regular viewer of WLOS-TVi,
Asheville. !

1

1

I have reviewed and ] support Petitioner Association’s Petition to Deny Renewal |
(*“Petition”) directed at the currently pending application of WLOS-TV (“the Station™) to re'pew
its broadcast Jicense (“Renewal Application”). The facts stated in these documents are truelto
my personal knowledge except where identified as having been based upon industry public 'tions
and material on file with the Federal Communications Commission (“FCC”). ;

I would be seriously aggrieved if the Petition to Deny is not granted, becanse I, and i)ther
members of Petitioner Association, would continue to experience WLOS-TV programming
which does not address the needs and interests of the Asheville community and which is noF in
the public interest for the following reasons: [

1. Sinclair’s News Programming

3

To me, the station promotes a particular ideological view and does not address the E
broader interests of the entire community. Frequently, propaganda is inserted in the middle|of a
newscast, without any transition or warmning that reportage is shifting to opinion. I remember a
“softhall” interview of Vice President Cheney. 1 also remember a review of Senator Keny’%
campaign staternents and character that amounted to & partisan attack, but it was presented as
part of the newscast. The local news people provide lead-ins to this propaganda material, which
is delivered by someone else whose location is not identified. I believe the person is speakihg
from Sinclair headquarters in Maryland. Ofien there are references to “News Central.” Inmy
recollection, these News Central inserts began within the past two years. [ have not seen other
local stations in Asheville engaging in unfair commentary presented as news. }

] am personally and deeply concerned that the WLOS-TV’s biased programming is :
aggravating the growing tension and conflict within the Asheville community. I have noticeld
tension and lack of understanding between persons native to our region of western North
Carolina - who tend on the whole to be more conservative -- and newcomers who often are !more
liberal. As a member of Common Cause and Free Press, 1 want WLOS-TV o provide E
community programming that will belp bring our community together, and broaden the |
understanding among citizens from different backgrounds, not drive the wedge deeper. !

An example of the need for better understanding was sadly illustrated by a Common
Cause public debate on the pros and cons of a new public access channel on the local cable,
system. § was moderator. It was difficult to keep attendees within bounds of civil discourse, as

|
|
!



Mov 01 04 12:51p Carolina Building Service 1-828-2583-2646 p.1
2

the anger grew between proponents of public access and opponents fearing public access would
be a vehicle for pornography. WLOS-TV failed our community by not covering the issue.

Earlier this year, I was among a group of citizens who spoke to the then-new General
Manager of WLOS-TV, Jack Connors, asking for increased coverage of local political activities
and races. [ began to see taped statements from local candidates, which appeared to be a good
start. Unfortupately, although I have seen no announcement by the station, I am told that Mr.
Connors resigned about two months after he arrived. Since this occurred immediately after the
uproar occasioned by Sinclair’s decision to preempt network programs to run a partisan film, 1
infer that the events are connected, but have no personal knowledge of this.

2. Loss of Local Media Diversity

The Station is the only ABC network affiliate available to the community. And it is one
of only three channels available "off the air” in my neighborhood. This means that the station
owner's decision to preempt network programs such as Nightline cannot be replaced by shifting
to another channel. This scarcity of local and national programming over the air is exacerbated
by the Station’s affiliation with WBSC-TV of Anderson, SC, because the number of independent
stations is one less.

This staterment is true to my personal knowledge and is made under penalty of perjury
under the laws of the United States of America

Executed October 31, 2004.

o

omas H Coulson \.



OCT—-51-2084 G7:52 PN HUBBARD aze 298 2508 P.

DECLARATION
RE; WLOS-TV, Asheville, NC, and WBSC-TV, Anderson, §C

My name is Mary Frances Brown. | live at 217 Mountain View Road, Asheville, NC, 28805. |
am a member of Petitioner Association Free Press and a viewer of both the Sinclair and Cunningham
stations referenced above, via the local Charter cable television system. I have lived in the area for some
22 years

I don’t watch a lot of television for entertainment 1 depend on the local stations for school
closings, flood warnings, that kind of thing. ! occasionally watch ABC World News with Peter
Jennings.

[ was very upset when | heard that Sinclair was blacking out the ABC Nightline show last April
that featured Ted Koppel reading the names of service men and women who died in lraq. 1 thought that
a memorial reading of this nature was a good idea. ] wanted to see it. 1 did not see how it could be
construed as anything but a tribute to the dead. We are bagic cable subscribers and WLOS was our only
choice for ABC.

This blackout incident led me to think something was wrong at WLOS even before | heard the
report that Sinclair had ordered its stations to show this anti-Kerry documentary. [f that documentary
had been shown, | could have turned it off. But I don’t like somebody else making my decisions to
watch or not watch.

When Sinclair orders blackouts, this infringes my rights as a viewer. It is cheating. The use of
the public airwaves is a privilege Sinclair’s blackout orders were unfair and an abuse of power.

I have reviewed and I support Petitioner Association’s Petition to Deny Renewal (“Petition”)
directed at the currently pending applications of WLOS-TV and WBSC-TV (“the Stations”) 10 renew
their broadcast licenses (“Renewal Applications™). The facts stated in these documents are true 1o my
personal knowledge except where identified as having been based upon industry publications and
material on file with the Federal Communications Commission (“FCC").

] would be seriously aggrieved if the Petition to Deny is not granted, because I, and other
members of Petitioner Association, would continue to experience WLOS-TV and WBSC-TV
programming which does not address the needs and interests of the greater Asheville-Greenvilie
community and which is not in the public interest.

This statement is true to my personal knowledge and is made under penalty of perjury under the
Jaws of the United States of America.

Executed October 30, 2004.

a1



10/31/2004 15:."32. FaX 91%{32?1132 - . ooz

e Hm— — p———

DECLARATION

RE: WLFL-TV, WRDC-TV, both Raleigh-Durham, NC

My name is Robert D. Phillips. [ am the Bxecutive Director of Common Cause/North
Carolina, and a former news repoiter for WPTE-TV in Raleigh. 1 reside at 2415 Fairview Road,
Raleigh, NC, 27608, and have lived in the area for 235 years. T am a viewer of both of the
referenced stations, lama member of Petitioner Free Press.

I have been saddened and disappoinied to see the decline in the Sinclair stations’ news
programming i the past two or three years. [ refer particularly to Channel 22 (WLFL). This
station once offered a very credible news product, providing tocal news weather and sports to our
community. which in my opinion 1 believe that was true both during the station’s Fox network
o ffiliation and for a time afterward. In the past couple of years, however, there seems to be @
gradual pullback in commitment to local pews. As far as I can see, {here are no longer local
sports or weather ICporters and very little local news personnel other than the anchor of the
newscast, Today, there are fewer local stories, as best [ can judge, offered on WLFL's news
cast. And the local news that is covered has less depth and content.

The news operation now seems (0 depend on homogenized programming from
headquarters into which Jocal news is inserted. At the present level, I would say the Sinclair
stations’ news product has zero credibility around here. The stations present an editorial point of
view that is strong but not objective, and it would appear to me that headquarters management
malces no secret of this.

I think it’s all about saving money and increasing the bottorn line for Singlair. [t's
something iike what hiappened in radio. Lots of radio stations used to do news, but now they're
simply out of the news business.

With my background, maybe 1 feel (he loss more than other viewers, but it definitely
affects the whole community. We have lost a local voice covering local stories. That's
espaciaily sad in this part of North Carolina, where we have the state capital, many upiversities,
Jots of scientific and applied engineering research. These are great opporiunities for local news
and it is a shame for any station to miss those opportunitics. Resides, therc’s a diverse
viewership here from all over the country, ready to respond to programming that tries different
approaches to news and public affairs. On both couats, the Sinclair news decline is a shame.

T have reviewed and [ support Peitioner Association’s Petition to Deny Renewal
(“Petition”) directed at the currently pending applications of WLFL-TV and WRDC-TV (“the
Stations™) to renew their broadeast licenses (“Renewal Applications™). The facts stated in these
documents are true to my personal knowledge except where identified as having been based
upon industry publications and material on file with the Federal Communications Commission

(“FCC”).



1673172004 15:32 FAX 0198581132 i ROVK]

[ would be seriously aggrieved if the Petition to Deny is not granted, because 1, and other
members of Petitioner Association, would continue to experience WLFL and WRDC
programuing which does not address the needs and interests of the Raleigh-Durham community
and which is not in the public interest for the foregoing reasons.

This statement is true to my personal knowledge and is made under penalty of
perjury uader the laws of the United States of America.

Execated October 31, 2004,

Lot Q. P/{,U%

Robert D. Phillips



DECLARATION

RE: WXLV-TV, Winston-Salem-Greensboro-High Point
WUPN-TV, Greensboro-High Point

I am Ronald Sigrist and I work for Wachovia Bank in Winston-Salem. Ilive at 4383
Creekridge Lane in Kernersville, NC, 27284. | have resided in the area for over 19 years. Jama
regular viewer of both WXLV (ABC 45) and WUPN (UPN 48), through the local cable system,
Time Warner of Winston-Salem. Iam also a member of Petitioner Association Free Press.

] was upset by the Sinclair decision not to broadcast the ABC Nightline program in which
the names of the service men and women killed in Iraq were read. I believe that all citizens of
‘he United States, including my neighbors and me, should be aware of the personal cost of war.
WXLV is the only ABC outlet available to me, so | was denied an important experience of sight
and sound.

] was also upset when I heard of Sinclair’s order for its owned and affiliated stations 1o
broadcast a one-sided view of Senator Kerry’s service in Vietnam. This is a strictly partisan
misuse of public airwaves. Public airwaves are held in trust temporarily by the broadcaster. I
don’t think it is good for democracy. [ wrote to the FCC myself on these matters regarding
Sinclair Broadcasting.

[ have reviewed and I support Petitioner Association’s Petition to Deny Renewal
(“Petition”) directed at the currently pending applications of WXLV-TV and WUPN-TV (“the
Stations™) to renew their broadcast licenses (“Renewal Applications”). The facts stated in these
documents are true to my personal knowledge except where identified as having been based
upon industry publications and material op file with the Federal Communications Commission
(“FCC™).

I would be seriously aggrieved if the Petition to Deny is not granted, because I, and other
members of Petitioner Association, would continue to experience WXLV and WUPN
programming which does not address the needs and interests of the greater Winston-Salem
community and which is not in the public interest.

!

This statement is true to my personal knowledge and is made under penalty of perjury

under the laws of the United States of America.

Executed October 31, 2004 ,
Ronald Sigrist U

N o UMy AN PO WA WA 0 SAnT 10130



e —ee  mr e s & WHN EH UM 28z 7ES 1234 F. 82

DECLARATION

RE:  WMMP-TV, WTAT-TV, both Charleston, SC

I am Merill Chapran. I am a volunteer community activist. I was born and raised in
Charleston and | have lived in the area as an adult almost 20 years. Ireside at 1131 Harborgate
Drive, Mount Pleasant, SC, 29464, | am a member of Petitioner Association Free Press. I am a
regular viewer of both of the referenced stations.

I think both stations support a political agenda. They are not giving us straight news, but
slanted and biased information. The plan to show the anti-Kerry film, “Stolen Honor)” is a good
example of this. The decision to preempt the ABC Nightline show reading the names of
Americans who died in Iraq is another exarnple. It makes us question the station ownérs’ intent
or ability 1o give us factual information we can rely on.

I have seen changes in the stations in recent years. They seem to target their
programming toward an audience with certain perceived values. The entertainment shows tend
to be family-oriented. The non-entertainment news and public affairs material, in my view, is
pro-Bush or pro-Administration. This was illustrated for me by 4 reporier going over to find the
“good news” in Irag. The message was uniform: Bush is doing well over here; hus actions are

working as expected.

Lately it has become more difficult to distinguish reporting from opinion. I remember
seeing a program about medical malpractice lawsuits. It looked like 2 giant ad against them, but
it was hard to tell. I personally would like to see labels at the bottom the screen that stay there
during the entire program — news, opinion, advertisernent — just Jike in the papers. As itis now,
if you miss the opening, or maybe the closing, you often don't know which type of information it
is.

Broadcasters borrow the airwaves to make a profit, and that’s fine. But these are our
airwaves, the people’s airwaves, and using them to promote a partisan agenda is an abuse of

DOWET.

I have reviewed and I support Petitioner Association’s Petition to Deny Renewal
(“Petition”) directed at the currently pending applications of WMMP-TV and WTAT-TV (“the
Stations”) to renew their broadcast licenses (“Renewal Applications™). The facts stated in these
documents are true 1o my personal knowledge except where identified as having been based
upon industry publications and material on file with the Federal Communications Commission

(“FCC”)..

T would be seriously aggrieved if the Petition 1o Deny is not granted, because L, and other
rmembers of Petitioner Association, would continue to ¢xperience WMMP and WTAT
programming which does not address the needs and interests of the greater Charleston
community and which is not in the public interest.

P NI | QOERIEYE IS T g1:11 #EBC/T8/11



. - PLLEM & WHM e UN 282 TBS 1234 P.83

This statement is true to my personal knowledge and is made under penalty of perjury
under the laws of the United States of America.
&

Mm‘i}} Cheprmian U

Executed _Oectober ;2’/" 2004.

TOTAL P.O3
e e 4 3 g N1 L Gor ARG T, T aT:77 wonZ IR/ TT



EXHIBIT B



CITIZEN-TIMES.com

The Sinclair Broadcasting controversy: Qur readers speak out: Part 2
By Asheville Citizen-Times'
Oct. 21, 2004 8:19 p.m,

Editor's note: Sinclair Broadcasting's actions surrounding plans to air a program many
consider to be unfair to Democratic presidential candidate Sen. John Kerry shortly before
the Nov. 2 election brought a large response from our readers. The program, which airs
tonight, originally centered around "Stolen Honor," although that may have changed. We
were unable to get all of them in print, given the already large volume of election letters we
have received, and offer this online package to let everyone be heard.

As registered independent voters, my husband and I depend upon an unbiased media to provide
us with balanced information and coverage of all candidates so that we may make our own
voting decisions. Apparently, the Sinclair Corporation does not believe we have the right to
unbiased media. Instead, they wish to influence our votes by airing political propaganda against
one candidate and falsely labeling this "news."” The Sinclair Corporation may feel that its power
and political connections gives it the right to subvert the democratic process of free elections and
use its influence to manipulate public opinion. We are disturbed and insulted that this media
owner so blatantly uses its media outlets to attack one candidate and support another. We would
be equally offended if another network offered anti- Bush propaganda and tried to pass it off as
news. We are so deeply offended by Sinclair's abuse of their position that we are resolved to vote
early - with our TV remote.

Our local access to ABC programming is limited to WLOS- Asheville - a Sinclair-owned station.
If we watch any ABC programming we would be supporting Sinclair and its political agenda.
Therefore, we have decided to change the channel. We are notifying local Sinclair advertisers
that if they wish to reach us as consumers they will have to run their ads on another channel,
because Sinclair-owned affiliates will no longer be viewed in this household. We will assume
that any advertisers that continue to run ads on WLOS-Asheville do so in support of Sinclair's
political agenda and we will no longer do business with them. We are urging all of our friends
and colleagues to do the same - turn off all Sinclair affiliate stations - not just on the night of the
proposed programming attacking Senator Kerry - but immediately and permanently. We are
notifying these Networks that we will no Jonger be viewing their programming and we are
encouraging everyone we know to do the same.

If we allow media corporations to tell us who to vote for, we are contributing to the demise of
political freedom in this country. We cannot not stand by and let any corporate entity do this. We
will stop buying your product. We will turn you off.

Steven and Melissa Savino, Brevard

ek ik

' Having been informed by the Asheville Citizen-Times Online Director that the paper’s web links remain lHve for
only 7 days, we have included select letters from the October 21, 2004 compendium in this Exhibit. As of this
writing, the full compendium remains available online at: htip://www citizen-
times.com/cache/article/print/63639 shtml



Maybe some of your readers have answers to these questions: How did Sinclair Broadcasting Co.
get the franchise that has given them monopely control of the public airwaves in Western North
Carolina? Does the franchise come up for renewal? And, if so, is there any way to have some
public input into the process? However it came about, the Sinclair people have abused their
franchise. They have broadcast daily the grossly partisan and graceless editorials of Mark Hyman
that many viewers in the area find offensive. Is it too strong to say they (Sinclair) have degraded
the quality of life for these viewers? And now we hear that the Sinclair people have prepared a
major right-wing blast to be aired between now and election day. Please.

Philip A. Walker, Asheville

ofe e o 2l

The decision to not play the Kerry documentary is just Sinclair letting the left dictate their
version of the First Amendment (the version that if the speech does not agree with theirs than it
must not be heard).

I did not see the right stop Michael Moore from showing his film, they even still let him call it a
documentary.

The boycotts are empty, too. What else are they going to watch locally? Where else are the
advertisers going to place ads? It's not like we have hundreds of other outlets here in WNC. It's
like me threatening to vote Democrat if they do not show the Kerry film...never going to happen.

Matt Mulhern, Clyde

feofesenk

I was reading a few of the letters over the last few days about WLOS's pre-empting of
programming for anti-Kerry ads. While I strongly disagree with the decision, I also ask that the
readers and viewers to remember that this is not a local choice, nor was the denying of the
reading of names of our fallen troops earlier this year. As a former employee, I can happily say
that the employees there are down to earth people that want to make an honest living just like
you and me. When Mark Hyman first came on the airwaves, we were shocked and sometimes
appalled at some of the things that he said. Unfortunately, we were not able to change the
channel like the viewers at home. It angers me to think that a person would use his company to
throw his opinions around, especially to a public audience who would rather spend their time
watching actual news instead of commentary and mudslinging. Isn't that what the politicians do?
Thank God that he isn't the one running for office. I doubt that we would still have a democracy
if he did.

Reuben Mayfield, Skyland

Heshesle s

Robert Gabordi's column, "Conflicting rights at stake in Sinclair airing of documentary”, (AC-T,
Oct. 17) is thoughtful and well reasoned concerning "Stolen Honor: Wounds that Never Heal."
However, in addressing the letters and emails that urge the paper to do more to expose and
destroy Sinclair broadcasting, perhaps Mr. Gabordi might have quoted from the results of his



survey of a few weeks ago. I recall that he found one result disturbing: many people want to see
and hear only that which supports the opinions they already hold. More troubling to me 1s that
such people obviously want to deny to others any contrary information or opinion. Could that
explain why they accuse AC-T of neglecting "fair and balanced reporting" for not going at
Sinclair's throat?

Mr. Gabordi used the word "documentary" in the title, but "commentary" while discussing the
Sinclair program. There is a difference, but advance information indicates there will be elements
of both. According to Sinclair's web site (http://sbgi.net) there could be a third element - Senator
Kerry's participation. He has been invited and visitors to the web site are provided the means to
urge him to do so. His participation would certainly "‘balance" things. Mark Hyman, appearing
on cable news programs this past week, insisted that Sinclair was serious about the invitation
and, if needed, would expand the program to accommodate Kerry. If Kerry accepts, the program
will be memorable.

Speaking of Mark Hyman, in the Forum section of the same AC-T issue, there is yet another
letter urging readers to complain to the FCC regarding the WLOS feature "The Point." First, "be
careful of what you ask for, you might get it."

Licenses are a bit like franchises. With Washington bureaucracy and lobbyists in the game, there
is a chance that pulling WLOS' license will cause the station to go dark altogether. Second, if
WLOS staples ABC News and Nightline don't slant news and special reports far enough to the
left for personal bias, there are alternatives. While Mark Hyman is talking (for only one minute),
get up and grab a snack; or tune to channel] 33 where a Bill Moyers special just might be in
progress. Or, try grasping the simple fact that Hyman's views are honestly labeled comment, not
news. And try giving him credit for airing, weekly, mostly negative reactions, with many from
WLOS viewers.

Paul Janiczek, Weaverville



EXHIBIT C



Brondcasting & Coble: The Business of Television 10/25/04 B:56 AM

BROADGASTING-CABLE

www.broadcastinecable.com

‘Why I Stood Up to Sinclair

Guest Commentary
By Jon Lieberman — Broadcasting & Cable, 10/25/2004

People used lo describe me as Sinclair Broadecast Group's "golden child." | was hired as a reporler at the
company's Ballimare flagship station, WBFF. Later 1 started the station's investigative unit When
centralized newscasts began. Sinclair promoted me again, to jump-start ils Washington bureau.

‘That's when things go! tricky.

Slawly, almesl imperceptibly at first. the tradiional way of fairly and objectively covering news began 10
disintegrate at Sinclair.

It staried with the poliically charged commentaries of Mark Hyman, in nearly every newscast. Then
nawsroom leaders (at éhe encouragement of Myman) started suggesling pro-administration story ideas.
They made sure tha! every political stary had a comment from the Bush administration, and wenl out of
their way to get it But they didr't always balance the stories with the Dernocratic response

This built on itsell. Once the Sinctair news department started coming across as Republican. it became
impossible for me to do my job properly No Democrals waould talk to me. They would schedule inlerviews
and {hen cancel them-~fast—as scon as they did their homework

Who could biame them?

Weeks ago, when the company began discussing plans lo run the documentary Sfolen Honor, | wasn't
happy about it, but my view was io let them run it as commantary. or opinion. | didn't think it was the most
appropriate decision {o make a week and a half before the presidentiat election, but | could five with it

But it went teo far when Sinclair officially claimed the documentary as "news" [a classification that would
preciude Sinclair from having to offer the Kerry campaign equal time to respond].

Looking back. | shouldn't have been surprised But at the time. | didn't know how the company could, in
good faith, call this documentary "news." It didn't serve the public frust to label it news After a lot of
introspection, | told the news department that | couldn take past in the project

Al Sinclair headquarters. nobody was happy wilh the project, as far as | could lell. But there was no room
for dissension. Everyone was afraid for their jobs. My former colleagues are excetlent journalists, bul need
to feed thelr families, and can't afford to lake the hil of being fired And at Sinclair, everyone Is
expendable Thal's why nobody else did what | did and ook a stand against Sinclair's decision

When | toid them | couldn't do il, and thal it wasn't news. and that it would hurt everyone's reputation,
nobody else stood up with me. But though | was the only one in that raom speaking up. | looked around
me ard | didn't feel alone

Sinclair Broadoast Group fired Washinglon bureau chief Lieberman last week for lalking about company

business fo the press. He questionad the company's decision fo air portions of a documentary critical of
John Kerry's role in Vietnam

<<< Back | Print

© 2004, Reed Business Information. a division of Reed Elsevier inc All Rights Reserved

htip:#fwwiw broadeastingeable com/index aspNlayour=aniclePrimdarticle] D»CA474622 Pape 1 of |



